Selasa, 19 Oktober 2010

Pelacur, Anjing Dan Kehidupan

Oleh : Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Dalam hadis, Nabi s.a.w bersabda:
“Diampunkan dosa seorang pelacur yang melintasi seekor anjing yang berada di tepi sebuah telaga yang lidahnya terjelir. Hampir kehausan membunuhnya. Maka pelacur itu pun menanggalkan kasutnya, lalu dia ikat kasut itu dengan tudungnya lantas dia menceduk air untuk anjing tersebut. Dia diampunkan disebabkan kejadian itu” (Riwayat al-Bukhari).

Saya merenung panjang setiap kali mengingati hadis ini. Betapa luasnya rahmat Allah kepada hamba-hambaNya. Betapa luas peluang yang diberikan untuk setiap insan mendapat keampunanNya, yang lantas akan memasuki syurga yang tidak tergambar keindahan dan segala kurnia yang ada dalamnya. Betapa Allah itu Pengasih, kadang-kala dengan amal yang sedikit dijadikan sebab untuk diberikan keampunan yang besar.

Namun rahmat Tuhan itu selalu kelihatan hambar disebabkan lidah-lidah sesetengah mereka yang mengaku diri mewakili Tuhan untuk berbicara tentang agamanya. Mereka ini kadang kala yang memakai bahasa, baju dan gelaran agama, seakan mewakili Tuhan dan Nabi. Malangnya, mereka tidak membawa misi rahmat seperti yang diajar oleh Alah kepada NabiNya s.a.w
Mereka itu selalu gambar Allah penuh dengan sifat keras, tanpa ihsan dan kesian, hanya tahu menghukum dan melaknat. Di manakah keindahan rahmat Allah seperti yang digambarkan dalam hadis di atas?! Di manakah imbangan yang terkandung dalam firman Allah:
“Khabarkanlah kepada hamba-hambaKu bahawa Akulah Yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani, Dan bahawa azabKu, adalah azab yang tidak terperi sakitnya” (Surah al-Hijr 49-50)

HINA DAN MULIA
Perkataan yang digunakan dalam hadis tentang perempuan tersebut ialah mumisah iaitu perempuan yang terkenal dengan perbuatan zina, seperti perempuan lacur. Perempuan seperti itu sentiasa buruk pada nilaian mana-mana masyarakat pun. Ada pun anjing binatang yang dianggap hina dalam kebanyakan masyarakat. Perumpamaan ‘engkau bagaikan anjingkan’ adalah ungkapan buruk dalam berbagai bangsa dan budaya.

Namun, seorang wanita penzina mendapat keampunan Allah S.W.T disebabkan seekor anjing. Siapalah pelacur atau penzina di mata manusia, dan apalah yang ada pada seekor anjing pada penilaian manusia?! Namun, air yang diberikan oleh pelacur atau penzina kepada anjing menyebabkan dia mendapat rahmat dan keampunan. Apatah lagi jika seorang yang baik memberikan bantuan kemanusiaan kepada sesama insan.

APAKAH SYURGA MURAH?
Kita mungkin tertanya-tanya: alangkah murahnya syurga, dosa yang besar seperti kegemaran berzina dapat dipadamkan dengan beberapa teguk air yang diberikan kepada anjing. Apakah ini bererti jika seseorang itu perasuah atau penzalim besar maka dia akan diampunkan dengan membuat jamuan rakyat atau dengan beberapa hidangan yang dihantar ke masjid? Sudah pasti tidak demikian! Jika itulah tafsirannya, hadis ini akan menjadi lesen manusia berbuat berbagai kesalahan, lalu dia diampunkan dengan sedikit bantuan dan sedekah yang dihulurkan. Tidak begitu!

Perkara yang utama yang menentukan nilai dan harga setiap amalan adalah apa yang terkandung dalam jiwa atau jantung hati pengamalnya. Inilah perkara paling sukar hendaklah dicapai dan dijaga. Keikhlasan dan kejujuran. Ia tersimpan dalam jantung hati insan. Allah mengetahuinya. Tiada ruang berpura-pura dalam jiwa. Ia melahir diri yang insaf dan tawaduk kepada Allah.
Amalan yang sama mempunyai nilai berbeza di sisi Allah disebabkan berbezanya keikhlasan dan kekusyukan jiwa pengamal-pengamalnya. Nilai solat dua rakaat setiap kita, mungkin tidak sama di sisi Allah berdasarkan kekusyukan pengamalnya. Bahkan solat dua rakaat yang seseorang lakukan dari masa ke semasa juga tidak sama di sisi Allah disebabkan perbezaan keikhlasan dan kekusyukan ketika mengamalkannya. Maka dua orang yang berada dalam saf solat yang sama, belum tentu mendapat ganjaran yang sama. Boleh jadi beza antara mereka bagaikan langit dan bumi.

Demikianlah amalan baik sesama manusia atau terhadap haiwan dan alam, Allah mengetahui hakikat yang tersimpan dalam jantung hati setiap yang melakukan amalan itu. Perbuatan mungkin kelihatan sama, namun nilai kejujuran dan penyerahan jiwa kepada Allah, tidak semestinya sama. Menderma, berbudi bahasa, tolong menolong dan seumpamanya adalah amalan yang baik pada zahirnya. Nilaian di sisi Allah pada keikhlasan dan keinsafan diri pengamalnya. Sebab setiap pembuat kebaikan itu tidaklah semestinya sama kadar kejujuran yang ada dalam jiwa mereka.

BANYAK DAN SEDIKIT
Bahkan kadang-kala mungkin ada amalan yang sedikit tapi nilaiannya lebih besar dari amalan yang banyak. Ini disebabkan apa yang terkandung dalam jiwa pengamalnya. Seorang miskin yang menderma RM 10, mungkin akan mendapat ganjaran yang lebih dari seorang kaya yang menderma RM1000. Sekalipun nilainya cuma RM10, tetapi itulah kadar yang dia termampu. Kadar itu pula besar bagi dirinya yang hanya bergaji 10 atau 15 ringgit sehari.

Dia mengeluarkan RM 10 dengan penuh erti dan berat, sekalipun mungkin lekeh bagi orang lain. Dia keluarkannya dengan penuh ikhlas dan insaf terhadap kurniaan Allah. Sudah pasti derma seperti itu berbeza di sisi Allah dibandingkan derma RM1000 yang dikeluarkan oleh seorang berharta dengan kesombongan, atau kurang keikhlasan, atau ada tujuan tertentu; tanpa rasa insaf dan mengharap ganjaran Allah. Sekalipun RM10 lebih kecil, tetapi ia lebih bernilai di sisi Allah. Namun, jika kadar yang besar dikeluarkan dengan jiwa yang luhur, pastilah ganjarannya lebih.

TIDAK SAMPAI AJARAN
Demikian juga pelacur tadi, perbuatannya mungkin nampak ringkas iaitu memberi minum kepada seekor anjing, namun mungkin jiwanya penuh dengan insaf dan mengharapkan kurniaan Tuhan kepadanya atas perbuatan baik itu, maka dia pun diampun, dan dibuka jalan kebaikan. Mungkin juga perbuatan lacur yang dilakukan selama ini kerana keadaan yang memaksanya, atau kehidupan yang mendesaknya, atau suasana yang mengheretnya begitu. Allah tahu tentang dirinya, Allah tahu tentang nilai-nilai luhur yang ada dalam jiwanya. Memberi minum kepada anjing yang kehausan itu satu bukti dari nilai baik dalam dirinya itu. Allah ampuninya. Demikian Allah akan ampuni hamba-hambaNya yang baik yang berada dalam suasana yang sama.

Berapa ramai orang-orang bukan muslim yang sangat baik kepada masyarakat manusia, haiwan dan tumbuhan-tumbuhan. Malangnya, umat Islam atas kelemahan dan kegagalan menjadi contoh yang baik menyebabkan Islam tidak sampai kepada mereka dengan cara yang sebenar lagi meyakinkan. Saya percaya Allah akan mengampuni mereka, sekalipun ada kelemahan pada diri mereka. Namun, kebaikan yang mereka tunjukkan, yang dilakukan dengan jiwa yang luhur, ada nilai di sisi Allah. Apatah lagi menyebut:

“Kami tidak akan mengazab, sehinggalah Kami mengutuskan rasul” (Surah al-Isra; ayat 15).

Maksudnya, sehingga ajaran rasul atau utusan Allah itu sampai kepada seseorang, barulah dia dikira bersalah jika enggan mengikutnya. Ajaran Islam yang sebenar gagal disampaikan kepada kebanyakan masyarakat manusia di dunia ini. Selain media Barat yang memburukkan wajah Islam, umat Islam sendiri pun tidak berdakwah dan gagal menjadi contoh yang baik. Ramai manusia hidup atas nilai-nilai kebaikan yang ada dalam jiwa mereka tanpa berpeluang menikmati tauhid yang benar. Semoga Allah mengampuni mereka. Bahkan mungkin mereka lebih mendapati keampunan Allah, dibandingkan kita yang mengetahui ajaran para rasul, tetapi gagal menanamkan nilai-nilai luhur dan jujur dalam jiwa.

INSAFI DIRI
Hadis ini juga mengingatkan kita agar jangan memandang hina kepada orang lain. Ya, perbuatan yang salah memang dihukum salah, dosa tetap dosa. Namun, kedudukan pelakunya di sisi Allah, hanya Allah Yang Maha Tahu. Mungkin satu hari mereka mendapat keampunan melebihi orang lain. Ini semua kerana keikhlasan dan keinsafan jiwa setiap insan tidaklah sama. Mungkin seseorang kelihatan baik kerana lahir dalam suasana yang baik. Seseorang lain mungkin menjadi jahat kerana keadaan hidup yang melingkunginya. Namun, jika pada dalam jantung hatinya keikhlasan, kejujuran dan keinsafan diri, dia akan menemui jalan keampunan Tuhan Yang Maha Adil Lagi Penyayang. Semoga kita semua tawaduk serta insaf terhadap kelemahan diri sendiri dan kelebihan yang mungkin dimiliki oleh orang lain, sehingga dia mungkin disayangi Allah lebih daripada kita! Dengan keinsafan dan perasaan tawaduk itu, diharapkan kita juga mendapat keampunan Allah!

SILAP MENYEBUT HURUF DALAM AL- FATIHAH..,KITA MENYEBUT NAMA SYAITAN

Mungkin sesetengah orang menganggap Surah Al-Fatihah adalah perkara yang remeh.Tetapi sesungguhnya,demi Allah,jika kita tersilap sebut akan membawa kepada maksud yang lain.Hati-hati!Maksud yang lain di sini adalah bermaksud membawa kepada kita menyebut nama-nama syaitan yang terkutuk!

NAMA-NAMA SYAITAN(nama yang tulisannya ditebalkan)

1.DULILAH (bila dibaca tanpa sabdu/syaddah pada huruf 'LAM') sepatutnya DULILLAH


2.HIRROB (bila dibaca dengan sabdu/syaddah pada huruf 'RO') sepatutnya HIROB


3.KIYYAU (bila dibaca dengan sabdu/syaddah pada huruf 'YA') sepatutnya  KIYAU

4.KANNAK (bila dibaca dengan sabdu/syaddah pada huruf 'NUN') sepatutnya KANAK

5.IYA (bila dibaca tanpa sabdu/syaddah pada huruf 'YA') sepatutnya IYYA

6.KANNAS (bila dibaca dengan sabdu/syaddah pada huruf 'NUN') sepatutnya KANAS

PERLU DIAMBIL PERHATIAN! - BOLEH MURTAD TANPA KITA SEDARI !!!
Pada ayat ke-5,jika dibaca dengan " iya kanak budu wa iya kanas ta 'in "
 membawa maksud : KepadaMU MATAHARI kami SEMBAH


-(jika membaca IYA,tidak membaca IYYA-IYYA adalah bacaan yang betul)
-IYA membawa maksud MATAHARI,jika membaca IYYA,KepadaMu Allah kami sembah

Pada ayat ke-5 juga,jika membaca "....wa iyya kanus ta 'in "
membawa maksud : dan kepadaMu ALLAH kami INGKAR


-Jika dibaca IYYA kepada IYA juga membawa maksud MATAHARI .
Contohnya : ".....wa iya kanas ta 'in" bermaksud - " .... dan kepadaMu MATAHARI Kami meminta PERTOLONGAN "

-Jika membaca " ....wa iya kanus ta 'in " bermaksud - " .....dan kepadaMU MATAHARI kami INGKAR "
-KANUS membawa maksud kami INGKAR

-bacaan yang betul KANAS - membawa maksud "Kami meminta pertolongan"
-bacaan yang salah : KANUS-INGKAR , KANNAS-NAMA SYAITAN

<<<BACAAN YG BETUL : IYYA KANAK BUDU WA IYYA KANAS TA'IN>>>

7.SIROTHOLLAZI.....seeloknya dibaca dengan satu nafas adalah lebih baik.Jika nafas pendek,boleh berhenti tetapi boleh berhenti pada SIROTHOLLAZI NA AN AM TA ALAIHIM...<STOP>pas2 sambung sampai AAAMIIIN

8.Pada ayat "SIROTHOLLAZI NA AN AM TA ALAIHIM"-Ramai orang silap membaca pada ayat ini...Ada yang membaca :

-Sirothollazi NA AM AM-Jangan gelak!ada orang yang buat!
-Sirothollazi NA AM AN
-Sirothollazi NA AN AN

"GHAIRIL MAGHDHU BI ALAIHIM WALADHOOOLLIN"-Ramai yang membaca :

-Waladhooolin (huruf 'DHO' dan Huruf 'LAM' Tidak disyaddahkan/sabdu-tidak membawa maksud yang lain tetapi salah dari hukum TAJWID)

Bacaan yang betul Surah Al-Fatihah :

1.BISMILLAH HIRROH MAANIRROHIM
2.ALHAMDULILLAH HIROBBIL 'AALAMIN
3.ARROHMAANIRROHIM
4.MAALIKIYAU MIDDIN
5.IYYA KANAK BUDU WA IYYA KANAS TA'IN
6.IHDINASHIROOTHOL MUSTAQIM
7.SIROOTHOLLADZI NA AN AM TA'ALAIHIM GHAIRIL MAGHDHU BI 'ALAIHIM WALADHOOOOOLLLLINNNNN

Semoga info di atas dapat kita perbaiki dari semasa ke semasa..Untuk lebih info,tanyalah Ustaz/Ustazah yang mengajar Tajwid di kawasan anda.Perlu ingat SOLAT KITA SAH JIKA AL-FATIHAH KITA SAH...Kalau Al-Fatihah tunggang-langgang,solat kita berkemungkinan tidak sah.Semoga kita dapat mengambil iktibar.Wallahu A'lam...

Ahad, 17 Oktober 2010

4 GOLONGAN LELAKI KE NERAKA

Pertama:- 'Ayahnya' - Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia.Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya.Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.. tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik oleh anaknya.

Kedua:- 'Suaminya' -  Apabila seorang suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat,memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram,apabila suami mendiamkan diri.. Walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal)maka dia akan ditarik oleh isterinya.

Ketiga:- 'Abang-abangnya' - Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh kepala abang-abangnya.. jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM. Tunggulah tarikan adiknya di akhirat.

Keempat:-' Anak Lelakinya' - Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari Islam, maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan diakhirat kelak.. Nantikan tarikan ibunya.

Maka kita lihat betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat...maka kaum lelaki yang bergelar ayah / suami / abang atau anak harus memainkan peranan mereka yang sebenar tidaksilap firman ALLAH S.W.T.:-

" Hai anak adam peliharakanlah diri kamu serta ahli kamu dari api neraka,di mana bahan pembakarnya ialah manusia dan batu-batu.."

Hai wanita, kasihankan ayah anda, suami anda,abang-abang anda serta anak-anak lelaki anda..Kesiankanlah mereka dan juga diri kamu sendiri..jalankan perintah ALLAH S.W.T. dengan bersungguh-sungguh dan dengan penuh ikhlas..

Akhir kata, marilah kita berdoa agar kita semua terselamat dari ditarik dan tertarik oleh mana-mana pihak. Harga seseorang muslim adalah sangat berharga.
ALLAH S.W.T. nilaikan seseorang muslim dengan SYURGA.. semua kaum muslim masuk syurga..janganlah kita membuang atau tidak mengendah janji ALLAH S.W.T.

Semoga kita semua tergolong dari ahli syurga yang memasukinya tanpa hisab.

AMIN YARABBALALAMIN

Rabu, 13 Oktober 2010

Hanya sekadar suka-suka

hah..ni la jd nye bler dah xde keje nk di buat...melukis!! sbnarnya nk di buat cter mcm ni...aku pada mula nya ingat nk lukis bnda ni utk 3D tp mcm susah plak nk buat nnt...so lukis jela untuk suka2....hehehe...ni la hasil lukisan aku...



pusingkan kepala anda untuk melihat nya....hahaha




Selasa, 12 Oktober 2010

Selagi Begelar Manusia!!!

Manusia suka harta tetapi lupa pada amalan

Manusia suka rumah tetapi lupa pada kubur

Manusia suka bercinta tetapi lupa pada neraka

Manusia suka berbalah tetapi lupa pada syurga

Manusia suka manusia tetapi lupa pada Pencipta

Walau apa pun yang kita suka, jangan lupa tentang akibatnya yang sedang menanti.

Ingatlah, malaikat tidak pernah berhenti mencatat!!!

"keistimewaan bg org yg membaca ayat kursi"

Dalam sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk di atas pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah
sehingga Baginda mendengar jawaban salam dari isterinya. Di saat itu syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu.

Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:

1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, dia akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.

4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap shalat fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi2, serta Allah melimpahkan rahmat padanya.

5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang, Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid..

7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan niscaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah S..A..W. bersabda,

"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."

"Utamakan SELAMAT dan SEHAT untuk Dunia-mu, utamakan SOLAT dan ZAKAT untuk Akhirat-mu"

Subhanallah. .

kerja menggilakan aku....

3D tutorial 1- cara membuat bola menggunakan 3DS Max9  

Author: Mohd Azeem Abidin
Instructor: Mohd Amirul Helmi Ismail

Step 1

Lukis bentuk hedra menggunakan geometry tool















Step 2 :

Di paramater bentuk hedra yang baru dilukis,pilih Dodec/Icos.
















Step 3 :

Tukarkan bentuk hedra tersebut kepada "Editable Poly".Ianya juga boleh dibuat dengan menekan right-click pada object tersebut dan pilih convert.

Step 4 :

Pilih Edge dan pilih option Extrude.Ubah setting merujuk kepada gambar di bawah.















Step 5 :

Pilih Polygon dan hylight kesemua object dan pilih Tesselate.Apply dan tekan ok.















Step 6:


Terhasil lah bola anda....hehee















Video:
video














3D tutorial 2 - Cara membuat Cawan menggunakan 3DS Max9


Author: Mohd Azeem Abidin
Instructor: Mohd Amirul Helmi Ismail

Step 1:

klik sphere pada object type dan buat 1 bentuk bulatan seperti gambar di bawah.















Step 2 :


Ubah kedudukan bulatan seperti gambar diatas dengan menjadikan nya kepada separuh bulatan dengan mengubah hemisphere seperti gambar dibawah.















Step 3 :


Rotate kan kedudukan separuh bulatan tersebut ke atas dan lukis kan satu bentuk selinder dengan mengklik pada object type dan pilih cylinder. Lihat gambar dibawah..















Step 4 :


Kemudian lukis kan satu bentuk cone dengan memilih object type dan pilih cone. Lihat gambar dibawah..















Step 5 :


Seperti yang anda lihat gambar pada step 4 di atas...maka terhasillah bentuk cawan yang anda kehendaki...

Video:
video














SELAMAT MENCUBA!!!! :)


Tutorial 3- sketch karekter pikachu....!!! 

DARI SUDUT ATAS 























DARI SUDUT TEPI


















DARI SUDUT DEPAN


















DARI SUDUT PERSPEKTIF























DARI PANDANGAN KE EMPAT-EMPAT SUDUT